4. PODSUMOWANIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 11, kwiecień 2017 11:14
Raport z konsultacji społecznych dotyczących dokumentu pn.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Zagórz na lata 2016-2023
Przedmiot i podmiot konsultacji:
Przedmiotem przeprowadzonych konsultacji społecznych był projekt Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Zagórz na lata 2016-2023. Podmiotami konsultacji byli mieszkańcy gminy oraz wszyscy interesariusze rewitalizacji.
Cel konsultacji:
Celem przeprowadzonych konsultacji społecznych było poddanie do zaopiniowania mieszkańcom oraz interesariuszom projektu programu wraz z możliwością zgłaszania uwag i sugestii w tym zakresie.
Organizacja i przebieg konsultacji:
Konsultacje społeczne prowadzone były od 17 lutego 2017 r. do 24 lutego 2017 r. Informacje o rozpoczęciu konsultacji społecznych, wraz z formularzem uwag, opublikowano na stronie urzędu http://zagorz.pl/ i Biuletynie Informacji Publicznej.
Zgłaszane uwagi do dokumentu:
W trakcie trwania konsultacji wpłynął tylko jeden formularz, którego wyniki zostały przedstawione poniżej:
Lp. |
Pytanie |
Odpowiedź |
Treść uwagi |
Odpowiedź na uwagę |
||||
1. |
Czy Pana/Pani zdaniem przedstawiona w dokumencie diagnoza zawiera trafne wnioski? |
TAK |
- |
- |
||||
2. |
Czy Pana/Pani zdaniem w analizowanym dokumencie zidentyfikowano właściwe obszary problemowe? |
TAK |
- |
- |
||||
3. |
Czy Pana/Pani zdaniem przedstawione w dokumencie obszary rewitalizacji zostały prawidłowo określone? |
TAK |
- |
- |
||||
4. |
Czy zdiagnozowane w dokumencie problemy zostały sformułowane odpowiednio do wyznaczonych obszarów rewitalizacji? |
NIE |
Wskaźnik przestępczości na 8 jednostek podziału |
Liczba stwierdzonych przestępstw ogółem w przeliczeniu na 100 osób wg faktycznego miejsca zamieszkania, to wskaźnik który wynika z Instrukcji przygotowania programów rewitalizacji w zakresie wsparcia w ramach RPO WP na lata 2014-2020. Średnią wartość dla gminy należy przyrównać do średniej wartości dla województwa podkarpackiego, która stanowi wartość referencyjną. Tylko wymienione w dokumencie obszary charakteryzują się problemami związanymi z niższym poczuciem bezpieczeństwa, na podstawie przeanalizowanych wskaźników (uzyskanych z Policji). |
||||
POZOSTAŁE UWAGI |
||||||||
Lp. |
Część dokumentu, do której odnosi się uwaga (numer strony dokumentu, część lub obszar) |
Treść uwagi (propozycja zmian) |
Uzasadnienie uwagi |
Odpowiedź na uwagę |
||||
1. |
Strona nr 73 Tabela nr 18 |
Cel szczegółowy 1:5 Poprawa bezpieczeństwa |
Bardzo wysoki wskaźnik przestępczości w 6 jednostkach podziału |
Nie uwzględniono. Wskaźnik dotyczący bezpieczeństwa nie jest kluczowym problemem występującym na obszarze rewitalizacji. Wartość dla całej gminy równa się wartości dla średniej województwa. Co więcej cele powinny posiadać odzwierciedlenie w projektach i przedsięwzięciach projektowych – żaden z projektów nie jest nastawiony tylko i wyłącznie na poprawę bezpieczeństwa. |
||||
2. |
Strona nr 80 lista planowanych projektów i przedsięwzięć rewitalizacyjnych |
Zakres praz zgłoszonych w dn. 02.10.2015 wraz z informacjami zgromadzonymi w drugich warsztatach z dnia 04.02.2017 r. |
Zakres praz został zgłoszony na piśmie, dlatego też nie zgłoszono zakresu na fiszkach. Uważam za celowe uzupełnienie LPR dla Gminy Zagórz z uwagi na zbyt skąpe rozwiązywania problemów mieszkalnictwa wielorodzinnego na terenie gminy Zagórz. Ponadto mam zastrzeżenia do sposobu informowania. To, że nie było zainteresowania ze strony spółdzielni wynika z niedoinformowania. Publikacja informacji na stronie internetowej to trochę mało, do tego trzeba dodać termin publikacji i termin wrzucenia dokumentu. |
Uwzględniono. W związku z faktem, iż przedsięwzięcia zostały uzupełnione i przekazane, fiszki zostały uwzględnione w programie rewitalizacji, co wiązało się z aktualizacją całego dokumentu. Należy jednak zaznaczyć, że informacje o rozpoczęciu prac nad programem rewitalizacji były wielokrotnie powtarzane, tj. na portalach społecznościach, BIP, stronie UMiG, słupach ogłoszeniowych, stronach esanok oraz sanok24, a także na konsultacjach społecznych, warsztatach i spacerze studyjnym |
||||
W ramach prac nad Lokalnym Programem Rewitalizacji Gminy Zagórz na lata 2016-2023, w lutym 2017 roku odbyły się konsultacje społeczne opracowywanego dokumentu z podziałem na następujące etapy:
SPACER BADAWCZY
Spacer badawczy to metoda pozwalająca na poznanie wstępnie wybranego obszaru rewitalizacji. W trakcie badania, przedstawiciele Urzędu pełnili rolę przewodników oprowadzających po miejscach, w których widoczne są zarówno pozytywne, jak i negatywne zjawiska społeczne zachodzące w całym otoczeniu. Pozwoliło to na analizę występowania w przestrzeni publicznej zjawisk świadczących o obecności lub braku kapitału społecznego w gminie. Metoda ta pozwoliła na większe zaangażowanie uczestników, w tym mieszkańców i przedstawicieli organizacji pozarządowych.
Spacer badawczy odbył się 6 lutego 2017 r. po wstępnej delimitacji obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji.
SPOTKANIE WARSZTATOWE
6 lutego 2017 r. w siedzibie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu odbyło się spotkanie warsztatowe, którego celem było pogłębienie problemów występujących na wstępnie wyznaczonym obszarze rewitalizacji. Spotkanie przebiegało w następującym porządku:
- Rozpoczęcie spotkania i przywitanie uczestników.
- Wprowadzenie do tematyki rewitalizacji.
- Obszar zdegradowany.
- Obszar rewitalizacji.
- Część warsztatowa.
- Pytania uczestników.
- Podsumowanie i zakończenie spotkania.
W pierwszej części, mieszkańcy zapoznani zostali z podstawowymi pojęciami związanymi z Lokalnym Programem Rewitalizacji. Dzięki wprowadzeniu do tematyki rewitalizacji, uczestnicy spotkania mogli aktywnie uczestniczyć w zorganizowanych warsztatach. W drugiej części, po zapoznaniu uczestników z Instrukcją przygotowania programów rewitalizacji w zakresie wsparcia w ramach RPO WP na lata 2014-2020, przedstawiono wstępnie wybrany obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji (wraz z omówieniem metodologii wyboru). W części warsztatowej, uczestnicy spotkania wspólnie wykonywali takie ćwiczenia jak:
- wskazanie problemów na wstępnie wybranych obszarach rewitalizacji;
- wskazanie przyczyn problemów na wstępnie wybranych obszarach rewitalizacji;
- wskazanie zakresu proponowanych działań na wstępnie wybranych obszarach rewitalizacji.
DEBATA PUBLICZNA
16 lutego odbyła się także debata publiczna, której celem było poznanie opinii mieszkańców na temat projektu Lokalnego Programu Rewitalizacji. W pierwszej kolejności przedstawione zostały etapy realizacji projektu i hierarchizacja interesariuszy w procesie rewitalizacji, co pozwoliło na przypomnienie podstawowych pojęć oraz wprowadzenie do tematyki rewitalizacji.
Uczestnikom spotkania przedstawiono także podział gminy na osiedla i sołectwa, na podstawie którego wykonana została delimitacja obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji. Przeanalizowano problemy występujące na poszczególnych obszarach oraz przedstawiono obszar rewitalizacji.
Interesariusze zostali poproszeni o wskazanie przyczyn koncentracji negatywnych zjawisk na obszarze rewitalizacji oraz wizji obszaru w roku 2023. Następnie zaprezentowano planowany efekt rewitalizacji, cel główny oraz macierz celów rewitalizacji. Uczestnicy wspólnie analizowali czy cele szczegółowe zostały odpowiednio sformułowane.
Dziękujemy wszystkim za udział w konsultacjach